Overslaan en naar de inhoud gaan
Logo Staat van Utrecht; naar homepagina van Staat van Utrecht
Hoofdnavigatie
  • Home
  • Thema's
  • Databank
  • Specials
  • Over Staat van Utrecht
  • Zoeken
  • Default
  • Hoog contrast

Kruimelpad

  1. Home
  2. Thema's
  3. Mobiliteit
  4. Ontwikkeling

Ontwikkeling

COVID-19

Minder voertuigkilometers in coronajaar 2020

Nederlandse motorvoertuigen reden in 2020 16,6% minder kilometers dan het jaar daarvoor. Bij de bussen, met name de touringcars, was de afname het grootst. Ruim driekwart van de in 2020 gereden kilometers werd afgelegd met personenauto’s. Personenauto’s van particulieren en eenmanszaken reden 17,8% minder kilometers in 2020 dan in 2019. Het aantal kilometers van zakelijke auto’s nam in die periode af met 26,8%. Bij alle brandstofsoorten daalde het totaal aantal gereden kilometers, behalve bij volledig elektrische auto’s. Bij volledig elektrische auto’s steeg het aantal gereden kilometers doordat er meer elektrische auto’s waren. Per elektrische auto werd er gemiddeld wel minder gereden dan in 2019. Overigens is er in het tweede kwartaal van 2021 sprake van een opleving in de auto- en motorbranche. De omzet lag 38,5% hoger dan een jaar eerder. Toen was er ook sprake van een daling ten opzichte van 2019. Vergeleken met de omzet in het tweede kwartaal van 2019 groeide de omzet in het tweede kwartaal van 2021 met 3,4%. Importeurs van nieuwe personenauto’s hadden de grootste positieve omzetontwikkeling.

Bron: Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht. Een tussenstand. (Oktober 2021)

Niet iedereen zal flexibel kunnen schakelen in vervoerskeuze

Alhoewel er tijdens de pandemie op grote schaal is gebleken dat thuiswerken veel mogelijkheden biedt – ook in de periode na corona, kan volgens deskundigen niet voorbijgegaan worden aan het feit dat je niet de hele samenleving kan laten thuiswerken en mobiliteitsstromen niet eindeloos kan flexibiliseren. Zo zijn er mensen in vitale beroepen, mensen die op locatie moeten werken, degenen met weinig bestedingsruimte en aangewezen zijn op het openbaar vervoer of die slecht ter been zijn. Alhoewel een toename van het thuiswerken dus van invloed zal zijn op de mobiliteitsintensiteit, moet volgens deskundigen ook blijvend rekening gehouden worden met mensen die minder flexibel zijn in hun keuze hoe en wanneer ze de weg opgaan. Van deze groepen kunnen vooralsnog geen gedragsaanpassingen verwacht worden waar het de mobiliteit betreft. Om de positieve effecten op mobiliteit  vast te houden en negatieve effecten na corona tegen te gaan, komen uit de literatuur volgens het Kennisinstituut voor mobiliteitsbeleid verschillende opties naar voren. De meest voorkomende zijn:

  •   Het stimuleren van de terugkeer naar het OV, via bijvoorbeeld financiële ondersteuning voor vervoersbedrijven, werken aan de (veilige) beleving van de OV-reis en campagnes.
  •   Inzet op duurzame veranderingen in de mobiliteit, via bijvoorbeeld investeringen in een duurzame stedelijke inrichting, investeringen in veilige fiets- en loopinfrastructuur en het faciliteren van digitale alternatieven, ook om de toename van autoafhankelijkheid een halt toe te roepen.
  •   Het blijvend stimuleren van thuiswerken, om daarmee onder andere spitsdrukte structureel tegen te gaan. Dit onder andere via samenwerking met werkgevers en werknemersorganisaties en werken aan structurele acceptatie van flexibel werken.

Bron: Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht. Een tussenstand. (Oktober 2021)

 

Meer thuiswerken heeft vooral impact op spitsuur-mobiliteit

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelt in haar rapport van september 2021 dat het effect van thuiswerken op de mobiliteit vermoedelijk vooral de spitsuurverplaatsingen betreft op wegen en spoor. Andersoortige verplaatsingen, die bij thuiswerken ook juist kunnen toenemen (zoals voor sociale contacten, winkelbezoeken en dergelijke) vinden veelal buiten de spitsuren plaats. Het resulterende effect op de leefomgeving is netto volgens het PBL vermoedelijk beperkt, bijvoorbeeld waar het gaat om daling van stikstof-, fijnstof- en CO2-uitstoot.

Bron: Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht. Een tussenstand. (Oktober 2021)

Provincie Utrecht heeft hoogste percentage rijksweg in wegennet

In heel Nederland loopt in 2020 ruim 141.000 kilometer weg, waarvan 5% binnen de provincie Utrecht. Het gaat hierbij zowel om gemeentelijke- en waterschapswegen, provinciale wegen en rijkswegen. Naar verhouding heeft de provincie Utrecht het grootste aandeel rijksweg (6%) van alle provincies. Gemiddeld in Nederland heeft een provincie 4% rijksweg.

Uitgesplitst naar de gemeenten binnen de provincie Utrecht omvat de gemeente Utrecht het grootste aantal kilometers wegen (1.191) gevolgd door Amersfoort (680) en Vijfheerenlanden (493). Het minst aantal kilometer wegen is te vinden in de gemeenten Renswoude (57), Oudewater (80) en Montfoort (93).

Bron: DVS/CBS

Soorten wegen naar provincie (2020)

 

Totale weglengte (km)

% weg ten opzichte van heel Nederland

% gemeentelijke of waterschapsweg

% provinciale weg

% rijksweg

Groningen

6784

5%

88%

9%

3%

Fryslân

9062

6%

89%

7%

4%

Drenthe

7697

5%

90%

7%

3%

Overijssel

13692

10%

91%

6%

3%

Flevoland

3886

3%

82%

13%

5%

Gelderland

20936

15%

90%

6%

3%

Utrecht

7417

5%

89%

5%

6%

Noord-Holland

13697

10%

90%

5%

5%

Zuid-Holland

16296

12%

91%

4%

5%

Zeeland

7009

5%

89%

7%

4%

Noord-Brabant

23204

16%

94%

3%

4%

Limburg

11682

8%

92%

4%

3%

Nederland

141361

100%

91%

6%

4%

Bron: DVS/CBS

    Lengte van wegen in gemeenten provincie Utrecht (2020)

     

    Totale weglengte (km)

    Gemeentelijke en waterschapswegen (km)

    Provinciale wegen (km)

    Rijkswegen (km)

    Amersfoort

    680

    617

    13

    50

    Baarn

    187

    163

    15

    10

    De Bilt

    249

    213

    21

    16

    Bunnik

    146

    112

    25

    10

    Bunschoten

    131

    121

    9

    0

    Eemnes

    127

    96

    1

    30

    Houten

    312

    298

    5

    9

    IJsselstein

    154

    148

    4

    2

    Leusden

    215

    199

    11

    6

    Lopik

    156

    124

    32

    0

    Montfoort

    93

    73

    20

    0

    Nieuwegein

    306

    278

    5

    22

    Oudewater

    80

    75

    5

    0

    Renswoude

    57

    50

    5

    1

    Rhenen

    156

    135

    21

    0

    De Ronde Venen

    364

    325

    26

    13

    Soest

    228

    211

    13

    3

    Stichtse Vecht

    423

    367

    31

    25

    Utrecht (gemeente)

    1191

    1067

    6

    118

    Utrechtse Heuvelrug

    469

    413

    31

    25

    Veenendaal

    240

    231

    5

    5

    Vijfheerenlanden

    493

    443

    8

    42

    Wijk bij Duurstede

    192

    178

    14

    0

    Woerden

    333

    281

    30

    22

    Woudenberg

    132

    110

    17

    5

    Zeist

    303

    275

    20

    8

    Bron: DVS/CBS

      Provincie Utrecht hoogst aantal passerende motorvoertuigen op rijkswegen

      Gemiddeld passeerden in Nederland in 2018 2.283 motorvoertuigen per uur een (of meerdere) vaste locaties op een rijksweg. Deze passeringen worden elektronisch gemeten en opgeslagen in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Voor de provincie Utrecht ligt het aandeel passerende motorvoertuigen het hoogst voor heel Nederland, namelijk op 4.418 per uur. Het laagste aantal passerende motorvoertuigen was in 2018 te vinden in de provincie Groningen: 1.031 per uur.

      Bron: CBS, NDW

        Aantal passerende motorvoertuigen per uur op rijkswegen naar provincie (2012-2018)

         

        2012

        2015

        2018

        Groningen

        1020

        1158

        1031

        Fryslân

        1088

        1226

        1209

        Drenthe

        1143

        1262

        1203

        Overijssel

        1368

        1513

        1560

        Flevoland

        1826

        1847

        1622

        Gelderland

        2354

        2572

        2525

        Utrecht

        3725

        4229

        4418

        Noord-Holland

        2500

        2579

        2630

        Zuid-Holland

        2820

        2898

        3008

        Zeeland

        927

        949

        1056

        Noord-Brabant

        2299

        2442

        2546

        Limburg

        1910

        2065

        2215

        Nederland

        2092

        2242

        2283

        Bron: CBS, NDW

          Databank

          In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar, absoluut.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per auto, absoluut.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per ov, absoluut.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per fiets, absoluut.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar lopend, absoluut.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per auto, relatief.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per ov, relatief.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per fiets, relatief.        
          • Gem. Aantal verplaatsingen van een persoon in een jaar per lopend, relatief.        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, totaal        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per auto        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per ov        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per fiets        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, lopend        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per auto relatief tov totaal        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per ov relatief tov totaal        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, per fiets relatief tov totaal        
          • Gem. Aantal afgelegde kilometers van een persoon in een jaar, lopend relatief tov totaal

          Meer weten?

          www.kimnet.nl

          www.cbs.nl

          www.waarstaatjegemeente.nl

          Mobiliteit
          Submenu Thema's
          • Ontwikkeling
          • Fiets
          • Auto
          • Openbaar vervoer
          • Duurzame mobiliteit
          • Verkeersveiligheid

          Volg ons op