Overslaan en naar de inhoud gaan
Logo Staat van Utrecht; naar homepagina van Staat van Utrecht
Hoofdnavigatie
  • Home
  • Thema's
  • Databank
  • Specials
  • Over Staat van Utrecht
  • Zoeken
  • Default
  • Hoog contrast

Kruimelpad

  1. Home
  2. Thema's
  3. Onderwijs en geletterdheid
  4. Basis- en voortgezet onderwijs

Basis- en voortgezet onderwijs

Fietsen naar de middelbare school

In Nederland lag in 2021 de dichtstbijzijnde middelbare school op gemiddeld 2,3 kilometer fietsen van de leerling af. Dat is bijna vier keer zo ver als de gemiddelde fietsafstand naar de dichtstbijzijnde basisschool (0,6 kilometer). De fietsafstand tot een middelbare school was met 0,4 kilometer het kleinst voor bewoners van Schiermonnikoog. Inwoners van Noord-Beveland moesten gemiddeld 11,5 kilometer fietsen naar de dichtstbijzijnde middelbare school. 

Ook binnen de provincie Utrecht zijn er verschillen zichtbaar in de gemiddelde fietsafstand naar de dichtstbijzijnde middelbare school. In de gemeenten Utrecht en Amersfoort (1,1 km) is de gemiddelde fietsafstand tot de dichtstbijzijnde middelbare school het laagst. Daarentegen zijn er ook gemeenten waar scholieren gemiddeld verder moeten fietsen. In de gemeenten Oudewater (7,4 km), Lopik (6,8 km) en Renswoude (6,6 km) is de gemiddelde fietsafstand tot de meest nabije middelbare school het langst.   

Gemiddelde fietsafstand tot dichtstbijzijnde school voor voortgezet onderwijs, per gemeente in provincie Utrecht (2021) 

 

Gemiddelde fietsafstand (in km)   

Amersfoort 

1,1 km  

Baarn 

2,0 km  

De Bilt 

1,8 km  

Bunnik 

4,2 km  

Bunschoten 

1,3 km  

Eemnes 

2,6 km  

Houten 

1,6 km  

IJsselstein 

1,5 km  

Leusden 

4,1 km  

Lopik 

6,8 km  

Montfoort 

1,9 km  

Nieuwegein 

2,1 km  

Oudewater 

7,4 km  

Renswoude 

6,6 km  

Rhenen 

2,1 km 

De Ronde Venen 

2,5 km  

Soest 

2,8 km  

Stichtse Vecht 

2,4 km  

Utrecht (gemeente) 

1,1 km  

Utrechtse Heuvelrug 

3,3 km  

Veenendaal 

1,4 km  

Vijfheerenlanden 

3,3 km  

Wijk bij Duurstede 

1,6 km  

Woerden 

1,7 km  

Woudenberg 

6,1 km  

Zeist 

1,4 km  

Bron: CBS 

80.000 voortgezet onderwijsleerlingen in provincie Utrecht 

In de provincie Utrecht volgden in het schooljaar 2021/2022 bijna 80.000 jongeren voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn er nog ruim 800 volwassenen die voortgezet onderwijs volgen op het vavo (voortgezet algemeen volwassenen onderwijs). Op het mbo zitten in de provincie Utrecht ruim 33.000 leerlingen, het grootste deel (74%) volgt daarbinnen een zogenaamd BOL-traject (Beroeps Opleidende Leerweg) waarbij leerlingen regulier naar school gaan afgewisseld met stageperiodes. De overige 26% van de mbo-leerlingen volgt een BBL-traject (Beroeps Begeleidende Leerweg) waarbij zij het grootste deel van de week werken bij een erkend leerbedrijf, en één of twee dagen per week naar school gaan. 

 Aantal en aandeel leerlingen voortgezet onderwijs provincie Utrecht (2021/2022*) 

 

 

Nederland (Aantal) 

Provincie Utrecht (Aantal) 

Provincie Utrecht (aandeel t.o.v. Nederland) 

Totaal voortgezet onderwijs 

92.9671 

79.682 

9% 

- vo algemene leerjaren 1-3 

383.616 

32.333 

8% 

- vwo 3-6 

171.027 

18.222 

11% 

- havo 3-5 

160.759 

14.346 

9% 

- vmbo theoretische-gemengde leerweg 3-4 

101.558 

7.490 

7% 

- vmbo basis-kaderberoeps 3-4 

83.063 

5.427 

7% 

- praktijkonderwijs 

29.648 

1.864 

6% 

Totaal vavo 

12.252 

822 

7% 

 

 

 

 

Totaal middelbaar beroepsonderwijs 

50.3495 

3.3165 

7% 

- mbo BOL 

373.304 

2.4642 

7% 

- mbo BBL 

130.191 

8.523 

7% 

- assistentopleiding (niveau 1) 

14.376 

822 

6% 

- basisberoepsopleiding (niveau 2) 

82.573 

5.496 

7% 

- vakopleiding (niveau 3) 

113.348 

6.311 

6% 

- middenkaderopleiding (niveau 4a) 

290.353 

20.393 

7% 

- specialistenopleiding (niveau 4b) 

2.845 

143 

5% 

Bron: CBS / * Het betreft voorlopige cijfers 

COVID-19

Schooladvies 2020 valt voor sommige groepen lager uit

Het feit dat gedurende in ieder geval de eerste 17 maanden van de pandemie veel kinderen en jongeren niet op de ‘gewone manier’ naar school konden, heeft veel consequenties gehad die zeer waarschijnlijk op dit moment nog lang niet allemaal in kaart zijn gebracht. Eén van de maatregelen die ten tijde van de pandemie is genomen, betreft het schrappen van de eindtoets op het basisonderwijs in 2020. Volgens het SCP is deze maatregel niet zomaar voor alle leerlingen in het voordeel. Nadelig was het voor de groep die juist door de eindtoets een hoger doorstroomadvies zou hebben gekregen. Door het wegvallen van de eindtoets kregen met name meisjes en leerlingen uit lagere sociaaleconomische klassen te maken met een lager schooladvies. Voor deze kinderen geldt dat zij hierdoor in de toekomst ook mogelijk verslechterde arbeidsmarktkansen krijgen.

Bron: Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht. Een tussenstand. (Oktober 2021)

Bestaande verschillen opleidingskansen vergroot

Landelijk wordt in 2021 gezien dat leerlingen, scholieren en studenten leervertraging oplopen door het uitvallen van onderwijs en het geven van digitaal in plaats van fysiek onderwijs. Met name leerlingen en scholieren met ouders met een laag opleidingsniveau, uit gezinnen met beperkte digitale middelen of gezinnen met veel en/of jonge kinderen lopen leervertraging op. Met veel van deze kinderen ging het al minder goed op school, waardoor de al bestaande verschillen in opleidingskansen en -niveaus worden vergroot. Voor mbo-studenten geldt daarnaast dat het in de coronaperiode lastiger voor ze is om een (passende) stage te vinden, wat de aansluiting op de arbeidsmarkt bemoeilijkt. In de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht is er in juli 2021 een stagetekort van 579. Onderzoek van loopbaanorganisatie Qompas laat  in juni 2021 zien dat een belangrijk deel van eerstejaars studenten mbo, hbo en wo (wetenschappelijk onderwijs) die gestopt waren met hun opleiding, aangaf dat ze het online onderwijs niet motiverend vonden (81%). De helft noemde ook het feit dat ze online onderwijs niet goed konden volgen en het bovendien saai vonden. 65% van de ondervraagde studenten geeft aan studievertraging te hebben opgelopen door corona. Als belangrijke oorzaken noemen zij minder motivatie, minder concentratie en te weinig begeleiding.

Bron: Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht. Een tussenstand. (Oktober 2021)

Databank

In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

  • Tevreden met voorziening basisonderwijs
  • % achterstandsleerlingen
  • Aantal voortijdig schoolverlaters
  • Relatief verzuim per 1.000 leerplichtige leerlingen
  • Voortijdig schoolverlaters MO en MBO

Meer weten?

www.destaatvanhetonderwijs.nl

jeugdstatline.cbs.nl

www.kinderenintel.nl

www.ocwincijfers.nl

www.onderwijsinderegioincijfers.nl

https://duo.nl/open_onderwijsdata/

Onderwijs en geletterdheid
Submenu Thema's
  • Basis- en voortgezet onderwijs
  • Vervolgonderwijs
  • Taal- en digitale vaardigheid

Volg ons op