Verkeersveiligheid

U bent hier

Verkeersveiligheid

Fietsveiligheid

(Elektrisch) fietsen kan voor afstanden tot pakweg 15 kilometer een goed alternatief zijn voor de auto en het openbaar vervoer. Het is daarom belangrijk dat werklocaties, middelbare scholen en knooppunten goed per fiets bereikbaar zijn. De groei van het aantal fietsers betekent echter ook iets voor veiligheid en comfort. Drukte op fietspaden in met name de stad en grotere snelheidsverschillen als gevolg van toenemend gebruik van elektrische fietsen, kunnen leiden tot een toename van onveilige situaties en fietsers die elkaar ‘in de weg zitten’. Registraties van ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn vertonen de laatste jaren een stijgende lijn. Om het fietsgebruik verder te faciliteren zijn veiligheidsbevorderende voorzieningen nodig om zo te komen tot een regionaal fietsnetwerk dat voldoet aan de kwaliteitseisen van veilig, comfortabel en snel. Volgens het PBL zijn veel fietsongevallen te voorkomen door de infrastructuur veiliger te maken: fietspaden voldoende breed, gescheiden van het overige verkeer, overbodige paaltjes uit de weg, fietspaden goed onderhouden, ’s winters beter strooien. Daarnaast kan onderzocht worden hoe de elektrische fiets veiliger gemaakt kan worden (zo licht mogelijk) en of een eventuele helmplicht kan worden ingevoerd.1

Verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners (2014 -2016)

 201420152016
Amersfoort11,115,914,8
Baarn13,61617,1
De Bilt12,614,212,3
Bunnik19,120,516,2
Bunschoten10,217,413,4
Eemnes18,229,519,2
Houten5,810,77,6
IJsselstein57,310,3
Leerdam3,43,97,2
Leusden10,313,110,9
Lopik13,61714,1
Montfoort9,58,88,7
Nieuwegein11,620,119,3
Oudewater11,17,115,9
Renswoude8,118,127,7
Rhenen9,412,913,4
De Ronde Venen11,717,618,8
Soest12,115,811,2
Stichtse Vecht11,619,913,7
Utrecht18,221,120
Utrechtse Heuvelrug12,514,920,4
Veenendaal6,613,78,6
Vianen8,219,917,4
Wijk bij Duurstede8,710,815
Woerden13,219,822,3
Woudenberg14,51615,1
Zederik8,810,27,3
Zeist6,711,511,7

Bron: DVS.

Oudere fietsers vaker te maken met ongeval

Er is sprake van een toename van het aantal doden en gewonden onder oudere fietsers. Uit een analyse van ‘Fietsberaad’ blijkt dat het aantal fietsongevallen van ouderen op een aantal punten afwijken van doorsnee fietsongevallen. Voor e-fietsongevallen van ouderen geldt dat in versterkte mate. Oudere fietsers hebben relatief vaker te maken met een enkelvoudig ongeval zoals het rijden tegen een paaltje en van de weg afraken. Daarnaast verliezen zij vaker het evenwicht bij het op- en afstappen. Vooral dit laatste is riskant bij e-bikes omdat dit te maken heeft met balans houden en elektrische fietsen zwaarder zijn dan gewone fietsen. Ongevallen vinden daarnaast relatief vaak plaats in een bocht. Volgens het PBL is het veiligheidsprobleem van e-fietsers in de eerste plaats een uitvergroting van het veiligheidsprobleem van oudere fietsers. Per gereden kilometer is het ongevalsrisico het grootst bij oudere vrouwen vanaf 75 jaar.2

Renswoude en Woerden: relatief veel verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners

Relatief weinig verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners waren er in 2016 binnen de provincie Utrecht in de voormalige gemeenten Leerdam (7,2) en Zederik (7,3) en Houten (7,6). Relatief veel verkeersslachtoffers waren er in dat jaar in Renswoude (27,7), Woerden (22,3) en Utrechtse Heuvelrug (20,4).3 

 

1   PBL (2017); Fietsen leidt tot langer en gezond leven.
2   PBL (2017); Fietsen leidt tot langer en gezond leven.
3   Bron: DVS.

Databank

In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

  • Aantal verkeersdoden per miljard reizigerskilometers        
  • Aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners        
  • Aantal verkeersslachtoffers per 10.000 inwoner

Meer weten?

U bent hier