Auto

U bent hier

Auto

Driekwart afgelegde kilometers in de provincie per auto

Bijna de helft van alle verplaatsingen in de provincie Utrecht worden lopend of op de (brom-)fiets gedaan. Een iets kleiner deel wordt daarnaast met de auto gedaan, en het kleinste gedeelte gaat het met het openbaar vervoer (5,6%). Kijkend naar het aantal kilometers dat afgelegd wordt is er echter een heel ander plaatje zichtbaar. Van alle afgelegde kilometers wordt driekwart met de auto gedaan, en nog maar 11 procent met de fiets of lopend. Het openbaar vervoer gebruik is gestegen naar 14%. Voor een reis met een korte afstand wordt dus vaak de fiets gepakt of lopen mensen, bij langere afstanden wordt er overgestapt naar de auto of het openbaar vervoer.

Relatief veel deelauto’s in provincie Utrecht

Per 1 januari 2018 zijn er gemiddeld in Nederland 32,4 deelauto’s per 100.000 inwoners. Voor de provincie Utrecht ligt dat aantal veel hoger, namelijk op 59. Alleen in Noord-Holland is de dichtheid nog hoger, namelijk 67 per 100.000. Binnen de provincie Utrecht is het aandeel deelauto’s het hoogst in de gemeente Bunnik (158 per 100.000 inwoners)1 en de gemeente Utrecht (153 per 100.000 inwoners). Relatief weinig tot geen (geregistreerde) deelauto’s zijn te vinden in de gemeenten Bunschoten, Eemnes, Lopik, Montfoort, Oudewater, Renswoude en Woudenberg. 

Utrechters bezitten iets meer auto’s dan Nederlanders gemiddeld

Het gemiddelde aantal auto’s per inwoner is in Nederland in 2018 0,49. Voor de provincie Utrecht ligt dat cijfer iets hoger, op 0,51; een stijging van 0,01 ten opzichte van de jaren 2015 en 2016. Binnen de provincie Utrecht  zijn er in 2018 relatief veel auto’s per inwoner in (voormalig) Vianen (0,91) en Amersfoort (0,66).  Relatief weinig auto’s per inwoner zijn er in de gemeenten Utrecht (0,38), Bunschoten (0,44), IJsselstein en (voormalig) Leerdam (0,45).

Aantal geregistreerde personenauto's per inwoner (2015-2018)

 2015201620172018
Amersfoort0,620,640,650,66
Baarn0,480,480,490,49
Bunnik0,470,480,480,48
Bunschoten0,430,430,430,44
De Bilt0,480,490,490,49
De Ronde Venen0,510,520,520,53
Eemnes0,540,550,560,56
Houten0,930,960,971,04
IJsselstein0,430,430,440,45
Leusden0,50,50,50,5
Lopik0,490,50,510,51
Montfoort0,470,470,480,49
Nieuwegein0,460,460,460,47
Oudewater0,470,480,490,5
Renswoude0,490,50,50,52
Rhenen0,490,490,50,5
Soest0,50,50,510,51
Stichtse Vecht0,480,490,490,5
Utrecht0,40,390,380,38
Utrechtse Heuvelrug0,520,520,530,53
Veenendaal0,450,460,460,47
Vianen (voormalig)0,560,660,810,91
Wijk bij Duurstede0,490,50,50,51
Woerden0,470,460,460,47
Woudenberg0,480,490,490,49
Zeist0,630,620,610,58
Leerdam (voormalig)0,430,430,440,45
Zederik (voormalig)0,520,520,520,53
Utrecht0,50,50,510,51
Nederland0,470,480,480,49


1   Bij dit cijfer moet rekening worden gehouden met het feit dat Bunnik een relatief kleine gemeente is.

Databank

In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

  • Aantal personenauto's op 1 januari per inwoner        
  • Aantal personenauto's op 1 januari        
  • Percentage huishoudens zonder auto        
  • Aantal elektrische auto's op 1 januari        
  • Aantal elektrische auto's op 1 januari tov 100.000 personenauto's        
  • Aantal elektrische auto's op 1 januari tov 100.000 inwoners        
  • Totaal  (semi)publieke laadpunten op laadpalen voor elektrische auto's        
  • Aantal elektrische auto's per laadpunt        
  • Vulpunten: openbare tankpunten transitiebrandstoffen (biodiesel, bio-ethanol, aardgas, groengas)        
  • Deelauto's per 100.000 inwoners        
  • Aantal deelauto's

Meer weten?

U bent hier