Openbaar vervoer

You are here

Openbaar vervoer

De toegang die een inwoner heeft tot het gebruiken van vervoersmiddelen, bepaalt de mate van zijn of haar mobiliteit. Met een hogere mobiliteit heeft een persoon meer mogelijkheden voor het vinden van een baan, het volgen van onderwijs, het onderhouden van sociale contacten of het bezoeken van voorzieningen. In de provincie Utrecht beschikte in 2015 4,2% van de inwoners niet over een station of bus- of tramhalte in de directe omgeving.(i) Het openbaar vervoer wordt in 2015 in de provincie Utrecht met een 7,5 gewaardeerd. De hoogste waardering voor het openbaar vervoer hebben landelijk gezien bewoners van Noord Holland (7,7), de laagste bewoners van Zeeland, Noord Brabant en Flevoland (7,4).

 

In de provincie heeft 4,2% van de inwoners geen ov in de directe omgeving

Van alle inwoners in Nederland had 7,6% in 2015 geen station of bus- of tramhalte in de directe omgeving.(ii) Provincies waar dit aandeel veel hoger ligt zijn met name Drenthe (16,3%) en Zeeland (15,4%). Het meest gunstig in dit opzicht scoren de stadsregio Amsterdam (2,0%) en de steden Den Haag en Rotterdam (2,2%). In provincie Utrecht ligt dit op 4,2%. Opvallend is dat het openbaar vervoer in deze provincies niet per se lager gewaardeerd wordt dan in provincies met een uitgebreider openbaar vervoer netwerk.

Toelichting bij kaart: "in de omgeving’: binnen 500 meter een bushalte, binnen 1000 meter een metro- of sneltramhalte, binnen 2.000 meter een treinstation of binnen 3.000 meter een Intercitystation.

Toegang tot openbaar vervoer verschilt per gemeente

Gemiddeld beschikt 4,2% van alle inwoners van de provincie Utrecht niét over een treinstation of bus- of tramhalte in de directe omgeving van hun huis. Hierbij doen zich echter verschillen voor tussen de gemeenten onderling. Inwoners in (zeer) sterk stedelijke gemeenten als Nieuwegein, Amersfoort en Utrecht hebben vrijwel allemaal toegang tot openbaar vervoer in de directe omgeving. Dit is ook zichtbaar in het aantal treinreizigers: Utrecht Centraal had in 2015 op een gemiddelde werkdag meer dan 176 duizend in- en uitstappers.(iii) Anders is dit in de weinig of niet stedelijke gemeenten in de provincie. In acht gemeenten heeft zelfs 10% of meer van de inwoners geen toegang tot openbaar vervoer in de directe omgeving. Uitschieters daarbij zijn Woudenberg (22%) en Renswoude (31%).
 

OV in de omgeving en tevredenheid OV

 

% Inwoners zonder
ov in de omgeving
*)
2015

Rapportcijfer van
reizigers over het ov
2015

Groningen

7,6%

7,6

Friesland

13,2%

7,5

Drenthe

16,3%

7,6

Overijssel

11,7%

7,5

Flevoland

10,4%

7,4

Gelderland

10,5%

7,5

Utrecht

4,2%

7,5

Stadsregio Amsterdam

2,0%

 

Noord-Holland

4,6%

7,7

Den Haag/ Rotterdam

2,2%

 

Zuid-Holland

5,2%

7,6

Zeeland

15,4%

7,4

Noord-Brabant

10,6%

7,4

Limburg

7,4%

7,5

Nederland

7,6%

7,5

*) zie voetnoot (i)
Bron: Kennisplatform CROW

 

(i) In de omgeving: binnen 500 meter een bushalte, binnen 1.000 meter een metro- of sneltramhalte, binnen 2.000 meter een treinstation of binnen 3.000 meter een Intercitystation. Kennisplatform CROW, 2015
(ii) Zie voetnoot ‘in de omgeving’. 
(iii) Bron: Treinreiziger.nl (2015), 

 

 

 

Informatie over databank

Naar de databank

In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

  • OV-tevredenheid burger
  • % inwoners zonder OV-haltes in directe omgeving
  • afgelegde kilometers OV

Meer weten?

You are here