Duurzame mobiliteit

You are here

Duurzame mobiliteit

Bij duurzame mobiliteit gaat het in belangrijke mate om de uitdaging een evenwicht te creëren tussen bereikbaarheid en het leefmilieu. Verkeer heeft een grote impact op de inrichting van de gebouwde omgeving. Niet alleen door het ruimtebeslag, maar ook door de luchtvervuiling en geluidhinder die zij voortbrengt en de maatregelen die nodig zijn om de impact op inwoners te beperken.

 

Opmars elektrisch vervoer

Naast de elektrische fiets is ook de elektrische auto aan een sterke opmars bezig in ons land. Bij de aanschaf van een elektrische auto speelt ook de fiscale stimulering een rol. Sinds 2013 is het aantal elektrische auto’s in Nederland sterk gestegen. In de provincie Utrecht is het aantal zelfs in vier jaar tijd verveertienvoudigd. In 2016 heeft in de provincie Utrecht 1 op 86 inwoners een elektrische auto, in heel Nederland is dat 1 op 193. De gemeente met de meeste elektrische auto’s per 100.000 inwoners is Houten met 3.734.(i)

 

Relatief meeste laadpunten in Bunnik, Eemnes en gemeente Utrecht

In de provincie Utrecht is sinds 2013 het aantal laadpunten voor elektrische auto’s meer dan vervijfvoudigd, tot 2.185 laadpunten in 2016. De provincie Utrecht is hiermee de provincie met het hoogste aantal laadpunten per 100.000 inwoners: 172. De gemeente Bunnik heeft relatief gezien het hoogste aantal laadpunten (386), gevolgd door Eemnes (293), Utrecht (263), Nieuwegein (225) en Woerden (213). Ook Amersfoort, Houten, Leusden, Lopik, De Ronde Venen en Stichtse Vecht hebben een bovengemiddeld aantal laadpunten. Relatief de minste laadpunten zijn binnen de provincie Utrecht te vinden in Rhenen (36), Wijk bij Duurstede (43), Baarn (62) en Bunschoten (58).

Autodelen populair in de provincie Utrecht

Autodelen sluit aan bij het concept van de deeleconomie dat momenteel in de belangstelling staat. Niet langer het bezit, maar het gebruik van de auto staat daarbij voorop. Vooralsnog is autodelen een kleine markt, maar het aantal groeit. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)(ii) blijkt dat bijna een derde van deze autodelers de eigen auto afschaft of geen (extra) auto aankoopt. In het laatste geval komt de deelauto vaak in de plaats van een tweede of derde auto. Ook rijden autodelers volgens het onderzoek 15 tot 20 procent minder kilometers dan vóórdat zij een auto deelden. In 2010 waren er 283 deelauto’s in provincie Utrecht, in 2013 waren dit er 908 en in 2016 waren het er 3.795.  Daarmee is er in de provincie Utrecht 1 deelauto op 336 inwoners. In heel Nederland is dat 1 op 676 inwoners.

 

Elektrische auto's en deelauto's

 

Totaal  (semi)publieke laadpunten op
laadpalen voor
elektrische auto's
 2016   

Aantal elektrische
auto's per laadpunt
 2016

 

Deelauto's per
100.000 inwoners
 2016

 

Amersfoort

269

17,5

260

Baarn

12

8,5

155

De Bilt

44

4,3

262

Bunnik

57

1,0

359

Bunschoten

12

7,1

34

Eemnes

26

1,3

79

Houten

69

26,4

185

IJsselstein

36

3,2

179

Leusden

37

2,8

171

Lopik

23

2,1

28

Montfoort

15

3,5

109

Nieuwegein

139

1,4

144

Oudewater

11

3,3

70

Renswoude

5

5,8

79

Rhenen

7

7,9

103

De Ronde Venen

52

3,4

94

Soest

40

4,7

187

Stichtse Vecht

89

2,6

172

Utrecht (gemeente)

893

4,5

614

Utrechtse Heuvelrug

56

4,2

212

Veenendaal

73

5,5

171

Vianen

17

11,7

277

Wijk bij Duurstede

10

6,7

103

Woerden

109

2,3

172

Woudenberg

12

2,6

96

Zeist

72

20,0

215

Provincie Utrecht

2.185

6.8

298

Bron: Kennisplatform CROW, dashboard duurzame en slimme mobiliteit

 

(i) Bron: Klimaatmonitor
(ii) Bron: PBL, 2015. Effecten van Autodelen op mobiliteit en CO2-uistoot.

 

Informatie over databank

Naar de databank

In de databank vindt u ondere andere de indicatoren:

  • aantal tankpunten transitiebrandstoffen
  • aantal deelauto’s absoluut/per 100.000 inwoners
  • aantal elektrische auto’s absoluut / per 100.000 gewone auto’s / per 100.000 inwoners / per laadpunt
  • aantal elektrische laadpunten
  • aantal huishoudens met elektrische fiets

Meer weten?

  1. http://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2017/11/171120-Rapport-Gemeentebenchmark-duurzaam-inkopen-vervoer.pdf

You are here